Recept
- Camera
- (Groothoek) lens
- (Gekleurd) vel papier voor de achtergrond
- Bak schroeven en bouten
- Nietjes
- Spiegel of iets anders reflecterend
- Fliters en evt. softbov of flitsparaplu (is een pré)
- Gelfilters
- Statieven
- Bewerkingsoftware (eigen voorkkeur Photoshop)
- Gezonde dosis geduld
Bereiding
Om te beginnen stal je de schroeven uit, denk erbij dat je bij voorkeur met klein op de voorgrond begint om vervolgens per rij de lengte ook groter te maken zodat je een soort diepte in het frame creëer. Vervolgens zet je je camera op statief voor de spiegel en denk erbij dat je genoeg ruimte behoud om na de eventuele lenscorrecties genoeg over te houden. Zelf ik heb gekozen voor een lichtopstelling die van rechts vanuit een reflecterende paraplu (orb) met een oranje gelfilter hard inflits om zo een laag staande zon in het ‘gouden uurtje’ na te bootsen, om een ‘vul licht’ van links op de ‘skyline’ te zetten en kleur op de achtergrond te creëren heb ik een flitslamp zachtjes (⅛ᵉ flitskracht) vanaf statief boven de skyline uit laten flitsen. Om de slag schaduwen grotendeels te verwijderen heb ik een derde flitsertje zachtjes omhoog laten flitsen en d.m.v. de bouncekaart links de meeste schaduwen weggeflitst.
Het zal ongetwijfeld even zoeken worden naar de beste opstelling, beste is dan ook om te experimenteren en niet over één nacht ijs te gaan. Voor mij werkte deze opstelling het beste.
De foto SOOC (Straight Out of the Camera)
ExIF: Nikon D600 @ 20mm, F/11 || ISO100 || 1/200
Nabewerking
Vervolgens open ik de afbeelding in photoshop en begin met het wegwerken van de laatste slagschaduwen aan de rechterkant en de lijnen in de achtergrond, daarna gekozen om de rechterkant wat weg te croppen omdat het toch wat ‘rommelig’ oogde. Vervolgen in Camera RAW de hooglichten teruggeschoven (-100) en de schaduwen opgehaald (+100), contrast toegevoegd en warmte toegevoegd d.m.v. het creeren van een nieuwe laag en daarbij met de kleurkiezer een kleur te kiezen die in de buurt van het zonlicht komt. Zelf werkt voor mij deze kleur het lekkerst: #FEAA60. Vervolgens selecteert je een zachte brush en brush je dwars over de skyline heen in een vloeiende beweging. Daarna zet je de overvloei modus (blendmodus) op Soft Light (zwak licht) en voeg je een laagmasker toe. Je selecteert daarna het laagmasker en selecteert de hooglichten d.m.v. apply image (afbeelding toevoegen) Afbeeldingen > Afbeelding toevoegen.
Om wat dynamiek in de lucht te vergaren heb ik wat bewolking toegevoegd. Dat heb ik gedaan d.m.v. van het maken van een nieuwe laag; die maak je wit m.b.v. het emmertje, daarna ga je naar Filters > Rendering > Different Clouds. Je zal nu een laag hebben dat er choatisch uitziet 😉 Vervolgen maak je een zwart laagmasker aan (ALT ingedrukt houden en laagmasker selecteren), zet de blendmodus op Bleken (Screen) vervolgens selecteer je de soft brush, zet de opacity op bijv. 10/20 en voeg de bewolking toe boven de skyline. Daarna selecteer je het masker waarin je gebrushed heb en gaan we het wat ‘echter’ maken d.m.v. vervagen en blurren. Ga naar Filter > Blur > Gaussian Blur. In de popup selecteer je zoveel dat de scherpe randjes eraf zijn en het er mooi soft eruit ziet. Daarna gaan we weer naar Filters > Blur > Motion Blur en selecteer in de popup het gewenste aantal pixels en de richting van de blur.
Verenig je de lagen (CTRL+ALT+SHIFT-E) en voeg je evt. wat contrast toe daarna evt. verkleinen voor facebook.